Monthly Archives: oktober 2013

Bild

Det vi ger näring och vatten växer

Panorama_Getberget_text

5 tips för att ta dig igenom känslan av att vara överhopad

Ska vi genomföra en förändring eller ro iland ett projekt så kommer vi förr eller senare till ett ställe där vi kör fast och känner oss överhopade och nertyngda. Vår väg har blockerats av en stor mental betongsugga. Då kan det vara bra med några tips på hur det går att ta sig vidare. 

1. Släpp taget om helhetsbilden

När jag håller fokus på hela bilden och försöker räkna ut alla steg jag behöver ta, allt jag måste lära mig, all information jag måste leta efter, i byggandet av företaget, blir jag alldeles matt. Börjar jag därtill oroa mig för hur olika steg ska falla ut och trasslar in mig i problem som kanske kommer att uppstå framöver då tappar jag både grepp och ork. Då kan det vara bra tillåta sig att släppa taget om helhetsbilden och ge sig själv friheten att förflytta sig framåt. Ett steg i taget. Som just nu – bara fokusera på att skriva det här blogginlägget.

2. Fokusera på det som är möjligt just nu

Det är så lätt att börja använda energin till att klura ut vad man ska göra efter att det eller det är gjort eller uppnåtts. Försöka förutse saker flera steg i förväg istället för att fokusera på det som kan göras just nu. Ta en sak i taget. En dag i taget.

 3. Sätt färg på processen

Så länge som allt är nytt och spännande är det inte så svårt att vara motiverad, men när vi är inne i perioder som känns lite enahanda och vi kanske inte ser några framsteg, då kan det vara bra att göra något annorlunda. Vi kan ta det här med att börja jogga. Efter ett uppehåll är det ju tungt, men det är nytt och man är taggad och resultaten kommer ganska fort. Sen planar det ut. Det blir lite trist och värre blir det av att inte det blir några påtagliga resultat heller tycker man. Då behövs det lite färg. Kanske ny löparmusik i lurarna för den som vill ha musik, lämna asfalten och springa i skogen eller köra backträning eller fartlek. Hitta på något som gör att det som behöver göras kan göras på ett annorlunda och lite roligare sätt.

4. Sätt upp mindre mål och se till att uppnå dem

När helheten känns överväldigande och de uppsatta målen känns oöverstigliga kan det vara till hjälp att bryta ner målen till mindre delmål. Kanske rent av pyttesmå. Fördelen med detta är att det blir greppbart. Det kanske till och med känns ganska enkelt att uppfylla det där lilla målet. När det sedan är avklarat är det dags att berömma sig själv lite och som belöning får vi rent automatisk en dos energi tillbaka.

 5. Repetera

Klarade vi oss igenom det här överhopade och nertyngda tillfället så kan vi ge oss på att det kommer flera. Det hör liksom till. Då är det bara att börja om. Så när nästa mentala betongsugga blockerar vägen så är det bara att ta hjälp av steg 1 till 4.

För min egen del är det viktigt att dela upp saker i små bitar och bara ägna mig åt helhetsbilden vid tillfällen då det är just det jag ska göra. Jag har som person lätt att börja lösa saker flera steg framåt. Inget bra. Det suger energin ur mig och jag tappar både fart och riktning. Självklart ska man vara medveten om sitt mål, vart man är på väg, men i det dagliga jobbet uppnår jag mer om jag tar en sak i taget. Sådant som är möjligt att göra just nu.

När gav du dig själv en applåd?

Jag tror att vi alltför ofta glömmer bort att att det vi gått igenom – bra som dåligt, framgångar och felsteg – har gjort oss till dem vi är idag. Vi har gjort vad vi kunnat längs vägen och det är tid att vi gratulerar oss.

Vi har kanske fullföljt något stort projekt, blivit befordrade eller helt enkelt bara legat på soffan ett tag och ägnat tid åt vad vi skulle vilja göra. Poängen är att det inte behöver vara storverk vi åstadkommit för att klappa oss själva på axeln. Vi kan behöva gratulera oss själva att vi kommit hit där vi är och att vi själva kan påverka vart vi vill sen. Allt vi varit med om hittills har format oss till dem vi är.

Det är aldrig för sent att växa. Så upptäcker vi att vi vill något annat, något mer här i livet, så kan vi ta steg i riktning mot våra drömmar. Små steg, men åt rätt håll.

Så oavsett vilket liv du väljer att leva – ge dig själv en applåd. Även små förändringar kan vara modiga. Man behöver inte hoppa fallskärm eller bestiga berg utan syrgas. Det räcker att ta steg i den riktning du önskar.

Så när gav du dig själv en applåd sist? Är det inte dags nu?

Citat

Annat tänkvärt

“You cannot protect yourself from sadness

without protecting yourself from happiness.”

―Jonathan Foer

En kur mot självtvivel

Självtvivel är en av de största farorna när det gäller att förstöra och begränsa framstegen vare sig det rör utvecklande av en företagsidé eller den personliga utvecklingen. Tvivlet tuggar i sig självförtroendet och får oss att tappa tron på att vi klarar det vi vill göra. Här kommer några tips som kan hjälpa:kur-mot-självtvivel

Var snäll mot dig själv

Självtvivel är en obehaglig känsla och du vill bli av med den så fort som möjligt. Första steget är att acceptera den. Var inte självkritisk för att du känner dig osäker utan visa dig själv lite medkänsla. Inget är vunnet av att vi piskar på oss själva.

Ignorera tvivlet

När du accepterat att det finns kan du välja att ignorera det. Inte lätt, men det går. Självtvivel är en känsla och vi kan öva upp oss på att styra hur vi väljer att reagera och förhålla oss till våra känslor. Övning ger färdighet. Vissa dagar går det bättre än andra.

Känn tillit

Att jobba upp en bild av att det du vill åstadkomma och att det kommer att gå bra. Ge näring till den bilden och se och känn på framgången i ditt inre. Det kan hjälpa dig att hålla kursen mot målet, men är samtidigt ett viktigt verktyg när självtvivlet kommer krypande. Då behöver bilden av framgång plockas fram så att vi kommer åt känslan av tillit. Så vi hittar tillbaka till tron på oss själva.

Tvivla på självtvivlet

Det är ett tips jag inte provat, men att ifrågasätta tvivlet på samma vis som tvivlet ifrågasätter vår förmåga kan säkert ge ett nytt perspektiv. Värt att prova när självtvivlet börjar gnaga och knapra på självförtroendet.

Sov på saken

Ibland kämpar vi på och sliter med att hitta lösningar på problem och vi trasslar in oss i självtvivel. Det funkar inte att hitta bilden av framgång. Det är bara svårt att värja sig för tvivlets angrepp. Då kan det var bra att sova på saken eller att lämna alltihopa en stund och göra något helt annat ett tag. Rensa hjärnan och komma tillbaka ”ny” och fräsch.

Ha en tillåtande attityd mot dig själv

Att säga till sig själv att man tillåter sig att prova en lösning eller ett förhållningssätt kan också vara en metod att möta den inre kritikern när den som värst skriker ”jag kan inte” eller ”jag duger inte”. Vi måste få lov att tillåta oss att pröva oss fram. Oavsett vad det är vi vill uppnå i våra liv.

 

Tips för den som startar eget

Som nyföretagare är det mycket som är nytt. Nästan allt känns nytt ibland tycker jag.

På sidan Driva Eget har jag hittat mycket bra. Där finns tips, råd, redovisning av regler och bestämmelser ihop med intressanta bloggar. Massa bra saker samlade på ett och samma ställe. Sånt gillar jag. Där finns mer intressanta grejer än jag just nu känner att jag har tid att ta till mig, men jag delar gärna med mig ifall någon annan är intresserad.

Livets moment 22

Vad är väl livet? Det kan ju vara enahanda, trist och dötråkigt. Ungefär som Askungen tänkte om balen. Eller så kan det vara på sin yttersta spets. Riskfyllt, osäkert, men sprudlande av liv. Varför väljer vi så ofta att ha dötråkigt istället för att vara dödsrädda men levande?

Enkelt. Det där uttråkade utgör en trygghet. De invanda rutinerna ger oss en stabil säkerhet. Vi utsätter oss inte för några risker. Vi befinner oss i en vardaglig komfortzon. Allt lunkar på. Att svänga av från de invanda hjulspåren innebär att ta risker och vi blir lätt förskräckta bara av tanken på vad som kan hända då.

Och vad händer om vi blir kvar i de inkörda hjulspåren? Ingenting troligen. Vi fortsätter att gå runt i invanda dagliga rutiner. Tryggt. Vanligt. Lite tråkigt.

Vill vi hellre vara livrädda eller uttråkade till döds? Kanske behöver det inte ställas så på sin spets, men jag tror att det kan vara värt att ta risken när vi står inför möjligheten att välja. Prova att förverkliga några av våra drömmar.

Citat

Så kan det vara

”Den som gråter, gråter oftast inte

för att den är svag, utan för att den

varit stark för länge…”

-okänd-

 

Att hålla ett hisstal

Att kunna presentera sig själv och det man gör för att väcka intresse, visa upp vad man kan och skapa kontakter är viktigt för företagare, men kan vara lika viktigt för den enskilde som vill få kontakter.

Ordet hisstal kommer från elevator pitch eller elevator speech och handlar om att man i ett kort möte med en intressant person ska kunna väcka intresse och skapa grund för en vidare kontakt.

Ditt hisstal eller din pitch ska ge svar på vem du är, vad du gör eller kan och lyfta fram dina positiva egenskaper. Det ska avslutas med en uppmaning till en fortsatt kontakt.

Beroende på sammanhang kan hisstalet vara att ifrån 7-8 sekunder till flera minuter. Det är ju skillnad på om du ska presentera dig mellan två våningsplan i hissen eller om du råkat få den perfekta kontakten som bordsgranne vid middagen. Det kan vara bra att öva lite på olika varianter så att du har både en lång och en expressvariant beroende på vilket tillfälle som uppenbarar sig.

För vem som helst kan det vara bra träning och intressant att på ett kort och effektivt sätt sammanfatta vem man är och vad man gör.

Vill du testa finns det en sida på nätet som heter just hisstal och där kan man svara på en del frågor och trycka fram hur det skulle se ut som hisstal eller pitch. Det blir kanske inte perfekt, men du får en grund att slipa vidare på.

Mentala sopor

För att komma åt vår inre styrka behöver vi göra oss av med all negativ energi. Vi måste vara medvetna om våra tankar. Negativa tankar suger kraften ur oss. En strategi kan vara att slänga allt det negativa i soporna. 

Mentala-sopor

Man kan föreställa sig en stor sophink. Och varje gång det dyker upp en negativ eller begränsande tanke så tar man den och stoppar den i sophinken. Vid dagens slut bär man ut de mentala soporna.

Mig hjälpte det här när det var alldeles för mycket negativa tankar och minnen som sög musten ur mig och gjorde det svårt att hålla fokus på rätt saker.

Poängen är att man blir medveten om sina tankar. Genom att bli medveten kan man successivt styra tankarna så att det blir fler av de positiva och kraftfulla. Med det följer känslor av hopp och tillit till den egna förmågan.