5 tips för att ta dig igenom känslan av att vara överhopad

Ska vi genomföra en förändring eller ro iland ett projekt så kommer vi förr eller senare till ett ställe där vi kör fast och känner oss överhopade och nertyngda. Vår väg har blockerats av en stor mental betongsugga. Då kan det vara bra med några tips på hur det går att ta sig vidare. 

1. Släpp taget om helhetsbilden

När jag håller fokus på hela bilden och försöker räkna ut alla steg jag behöver ta, allt jag måste lära mig, all information jag måste leta efter, i byggandet av företaget, blir jag alldeles matt. Börjar jag därtill oroa mig för hur olika steg ska falla ut och trasslar in mig i problem som kanske kommer att uppstå framöver då tappar jag både grepp och ork. Då kan det vara bra tillåta sig att släppa taget om helhetsbilden och ge sig själv friheten att förflytta sig framåt. Ett steg i taget. Som just nu – bara fokusera på att skriva det här blogginlägget.

2. Fokusera på det som är möjligt just nu

Det är så lätt att börja använda energin till att klura ut vad man ska göra efter att det eller det är gjort eller uppnåtts. Försöka förutse saker flera steg i förväg istället för att fokusera på det som kan göras just nu. Ta en sak i taget. En dag i taget.

 3. Sätt färg på processen

Så länge som allt är nytt och spännande är det inte så svårt att vara motiverad, men när vi är inne i perioder som känns lite enahanda och vi kanske inte ser några framsteg, då kan det vara bra att göra något annorlunda. Vi kan ta det här med att börja jogga. Efter ett uppehåll är det ju tungt, men det är nytt och man är taggad och resultaten kommer ganska fort. Sen planar det ut. Det blir lite trist och värre blir det av att inte det blir några påtagliga resultat heller tycker man. Då behövs det lite färg. Kanske ny löparmusik i lurarna för den som vill ha musik, lämna asfalten och springa i skogen eller köra backträning eller fartlek. Hitta på något som gör att det som behöver göras kan göras på ett annorlunda och lite roligare sätt.

4. Sätt upp mindre mål och se till att uppnå dem

När helheten känns överväldigande och de uppsatta målen känns oöverstigliga kan det vara till hjälp att bryta ner målen till mindre delmål. Kanske rent av pyttesmå. Fördelen med detta är att det blir greppbart. Det kanske till och med känns ganska enkelt att uppfylla det där lilla målet. När det sedan är avklarat är det dags att berömma sig själv lite och som belöning får vi rent automatisk en dos energi tillbaka.

 5. Repetera

Klarade vi oss igenom det här överhopade och nertyngda tillfället så kan vi ge oss på att det kommer flera. Det hör liksom till. Då är det bara att börja om. Så när nästa mentala betongsugga blockerar vägen så är det bara att ta hjälp av steg 1 till 4.

För min egen del är det viktigt att dela upp saker i små bitar och bara ägna mig åt helhetsbilden vid tillfällen då det är just det jag ska göra. Jag har som person lätt att börja lösa saker flera steg framåt. Inget bra. Det suger energin ur mig och jag tappar både fart och riktning. Självklart ska man vara medveten om sitt mål, vart man är på väg, men i det dagliga jobbet uppnår jag mer om jag tar en sak i taget. Sådant som är möjligt att göra just nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>