Fyra typer av beteenden

Alla våra beteenden och aktiviteter kan kategoriseras till någon av följande fyra kategorier. Genom att göra mer av typ 1 och typ 2 så växer och utvecklas vi.4-typer-aktiviteter-o-beteenden

Beteenden och aktiviteter som hamnar i typ 1 är sådant som känns bra och som är bra för oss och oftast även för andra. Det kan även vara sådant som bidrar till något större såsom till exempel ideellt arbete. Typ 1-beteenden och aktiviteter är bra för oss.

Typ 2 är sådant som inte känns bra, men som är bra för oss, för andra och även kan bidra till något större. Att komma igång och träna när man inte gjort det på länge är en typisk 2:a. Likaså att börja äta nyttigt ifall man inte gjort det innan. Tvätta bilen är en typ 2-aktivitet jag skulle kunna ta tag i.

Tredje typen är sådant som känns bra, men som inte är bra för oss. Vårt typ 3- beteende är troligen heller inte bra för andra och bidrar inte till något bortom oss själva. Det här kan vara sådant som att äta onyttigt, dricka för mycket alkohol, slötitta på tv eller slösurfa på nätet.

Typ 4 varken känns bra eller är bra för oss eller andra. Det kan vara att ta på sig en offerroll och sitta hemma och tycka synd om sig själv eller att låta sin irritation och ilska gå ut över någon oskyldig.

Att göra typ 1-grejer är ju inte så svårt att motivera sig till. Typ 2 däremot kan vara lite knivigare även om det är sådant som verkligen får oss att utvecklas. Många saker inom den kategorin är sådant som oftast bara känns dåligt i början. Har man kommit igång med träningen eller att äta bra så blir det ett typ 1 -beteende eller aktivitet.

Likaså kan det vara lite jobbigt att slita sig från soffvärmen och börja plocka bort lite dåliga vanor ur grupp 3. Sånt som känns bra, men som inte är bra för oss.

Fjärde gruppens aktiviteter och beteenden vill vi ju inte ha, men ändå har de flesta lite i den lådan också. Sådant bör vi försöka att rensa bort. Om det varken känns bra eller är bra så bör vi inte heller utsätta oss själva eller vår omgivning för det.

För min del får jag nog lägga mest krut i 2:an och 3:an. Göra lite mer sådant som inte känns bra, men är bra och mindre av sådant som känns bra, men inte är det. Byta några mindre bra vanor mot några bättre. Lite i taget.

Vilka typer av beteenden behöver du jobba med för att utvecklas?

Källa: Hämtat de fyra typerna från Niklas Davers bok ”Ditt bästa jag oftare”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>